Headhunting
Wat is headhunting?
In de jaren ’50 en ’60 is Headhunting ontstaan vanuit New York. Het is ingezet om mensen te vinden die hoog opgeleid waren om leidinggevende posities in te gaan vervullen. Tegenwoordig wordt het ook gebruikt om specifiek technisch personeel te werven zonder leidinggeven.
Het zijn vaak schaarse technici met een vaste baan die veel worden gevraagd door het bedrijfsleven. In sommige gevallen krijgen we van de opdrachtgever een naam en telefoonnummer. Dit noemen we ‘warme headhunting’. Dit lijkt makkelijk, maar hier gaat een goed plan aan vooraf om deze technische medewerkers te vinden en benaderen. Je kunt maar één keer een eerste goede indruk maken. Te direct op je doel af, werkt vaak niet.
Mag best een beetje schimmig en spannen zijn!
Het èchte headhunten mag best een beetje schimmig en spannend zijn. Zie het als een soort ‘Second love op de arbeidsmarkt’.
Talentplatvorm heeft Retro Headhunting geïntroduceerd. Het gevoel van gevleid worden zoals vroeger met de middelen van nu. Vroeger werd je als technisch specialist of manager gehunt door een Headhunter. Je voelde je bijzonder gevleid. Speciale aandacht van iemand die je eigenlijk helemaal niet kent. Je werd nieuwsgierig gemaakt en het was best wel een beetje spannend. Vanuit een vaste baan voelde dit een beetje zoals gluren bij de buren, of terwijl “SecondLove”. Hier rolde dan ook nog eens een persoonlijk face-to-face contact uit met de Headhunter. Best een beetje spannen.
Tegenwoordig is alles veel onpersoonlijker
Er wordt tegenwoordig massaal gebruik gemaakt van socialmedia, data-analyses, algoritmes en intelligentie. Enerzijds een mooie ontwikkeling, anderzijds veel onpersoonlijker als vroeger
Tegenwoordig gaat dit heel anders. In deze periode met krapte op de technische arbeidsmarkt wordt er massaal gebruik gemaakt van socialmedia, data-analyses en intelligentie. Enerzijds een mooie ontwikkeling, anderzijds veel onpersoonlijker als vroeger. Ongevraagd wordt er gekeken welke sollicitant er wanneer en hoe vaak op een bepaald functieprofiel heeft gekeken. Na drie keer krijgen ze een berichtje van bedrijf of intermediair. Het kan nog sterker. Profielen van kandidaten worden van Linkedin geplukt en ongevraagd, anoniem doorgestuurd naar specifieke opdrachtgevers. Zodra deze toehappen en enthousiast zijn, wordt de specifieke kandidaat voor het eerst benaderd: “wij kennen elkaar nog niet, maar je gegevens stonden op linkedin met weergave openstaand voor job opportunities. Ik heb even vrijblijvend gekeken naar een mogelijke nieuwe kans op de arbeidsmarkt en je kunt direct al op gesprek” Het bewuste cv schuiven waarmee je uiteindelijk een keer raak schiet.
Retro Headhunting
De benadering mag wel weer persoonlijk net als vroeger. Het mag weer een spel worden. Hoe pakken we dit dan aan met Retro Headhunting?
Als je maar lang genoeg in het vak zit als Headhunter, dan weet je dat dit persoonlijk gebeurt. In de avonden of in de weekenden. Beetje schimmig misschien, maar wel zo leuk. “Er is iemand vanuit de markt die interesse in je heeft. Ik begrijp dat ik je nu overval, maar sta je er voor open dat we hier discreet, geheel vrijblijvend en persoonlijk in een face-to-face gesprek eens verder over praten?” Het werkt uitstekend. Er is immers al interesse in deze ene persoon. 50% van de verbinding heb je al. De andere 50% ligt bij de kandidaat. Als deze enthousiast is heb je twee partijen al blij gemaakt.
Terug naar het “second-love” principe. Latent oriënterend talent dat stiekem openstaat voor een nieuwe carrierstap, kunnen anoniem in de schijnwerpers staan. Zie het als een marktwaarde verkenning. Tegelijk willen bedrijven graag weten wie van de kandidaten met een vaste baan wel eens wil gluren bij de buren. Ze kunnen via onze ‘Kandidaten etalage’ reageren op een anoniem profiel, vervolgens kennismaken en rechtstreeks met elkaar een arbeidsrelatie aangaan. Zonder tussenkomst van een detacheerder maar tegen betaling van een éénmalige vaste matchfee.
Zoek je dat ene specifieke technische talent en wil je dit uitbesteden aan een specialist die niets anders doet sinds 2003? Neem dan gerust contact met mij op.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol zingeving
Wil je regelmatig op de hoogte worden gehouden over alles wat Talentplatvorm jou te bieden heeft? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Deze is zowel voor kandidaten als bedrijven en zit vol inspiratie en zingeving. Waarom doen wij wat we doen, hoe blijf je gelukkig in je werk, maak je zaken bespreekbaar met je werkgever. Daarnaast hebben we ook regelmatig een leuke actie waarbij wij jou belonen als je helpt het juiste talent te vinden.